Narazili jste na pojem tiché víno a nevíte, co si pod tím představit? Pojem tichá vína nepředstavuje nic složitého, jde prostě o nejběžnější kategorii vín, které nešumí a jsou klidné.
Jde také i o nejnižší kategorii vín a někdy se může jednat i o označení odrůdy a ročníku. Českým vinařským zákonem je zakázáno vyrábět víno s označením odrůdy v tom případě, že se jedná o hrozny s původem z jakékoliv vinařské oblasti v ČR a odrůdu, jenž je na seznamu Státní odrůdové knihy. Obyčejné odrůdové (dříve stolní) víno tak u nás může být pouze z dovozu. Tato vína jsou lehčí, méně extraktivní a vhodná k běžnému stolování.
Rozdělení tichých vín podle obsahu zbytkového cukru
- Suché tiché víno
Takovéto víno je řádně prokvašené na velmi nízký obsah zbytkového cukru, jenž smí dosahovat maximálně 4 gramů cukru na litr nebo 9 gramů na litr, pokud rozdíl zbytkového cukru a celkového obsahu kyselin přepočtený na kyselinu vinnou je 2 gramy a méně.
- Polosuché tiché víno
Polosuchými tichými víny jsou ta, jež obsahují maximálně 12 gramů zbytkového cukru na litr anebo v druhé variantě až 18 gramů zbytkového cukru na litr, v případě, že celkový obsah kyselin přepočtený na kyselinou vinnou je 10 gramů a méně.
- Polosladké tiché víno
Tato vína obsahují zbytkový cukr jehož nejvyšší hodnota je stanovená nejvýše 45 gramů na 1 litr.
- Sladké tiché víno
Dle předpisů do této kategorie spadají vína se zbytkovým cukrem ve výší minimálně 45 gramů na litr.
Označení tiché víno se užívá jako terminus technicus a střetnout se s ním můžete v rámci různých soutěží a výstav.
Tichá vína, výhodné označení pro firmy
Zajímavé také je, že na něj je stanovena nulová spotřební daň. Toto víno můžete uplatnit v odečtu z daňového základu, za předpokladu, že firma, nebo fyzická osoba toto víno označí logem firmy a nesmí přesáhnout cenovou hladinu 500, – Kč. Obdobné je to i s úlevou na DPH, kdy z darovaného vína označeného logem v cenovém rozpětí do 500,- korun, není povinen odvádět DPH.
Jde o zajímavou záležitost, o níž jste možná nevěděli a rozhodně stojí za zvážení. Darování takového vína může být totiž skvělým obchodním vánočním i nevánočním dárkem i skvělým propagačním materiálem. Výroba originální etikety s logem firmy v současné době není žádný problém, tuto možnost dnes nabízí celá řada prodejců s vínem i vinařské společnosti.
Autor textu: Lukáš Uher; zdroj fotografie: pixabay.com