Mezinárodní obchod s vínem dosáhl podle OIV (Mezinárodní organizace pro révu vinnou a víno se sídlem v Paříži) v roce 2019 rekordních 31,8 miliardy eur (861,5 miliardy korun). Podle odhadů analytiků má spotřeba vína v zemích EU v sezoně 2019/2020 – ve srovnání s průměrem za posledních pět let – klesnout o osm procent.
S karanténou, zavřenými obchody a zásadami společenských odstupů byly i vinotéky nuceny popřemýšlet o nových prodejních, marketingových a komunikačních strategiích. Trh se přesunul na sítě. K tomu bylo a stále je potřeba spousta inovací v technologické oblasti, v komunikaci se zákazníkem i v prezentaci produktů.
Podle průzkumu globální analytické společnosti Nielsen stoupl na jaře v USA online prodej alkoholu v porovnání se stejným obdobím loňského roku pětinásobně. A to i přes snahy pomoci strádajícímu sektoru uvolňováním tradičních restrikcí. V New Yorku například došlo k úpravě regulace týkající se konzumace alkoholu a byl umožněn prodej vína či koktejlů “z okénka” nebo rozvoz těchto nápojů k zákazníkům.
Dobrý den, čím posloužíme?
Zatímco v oblasti přímého prodeje existuje spousta analýz spotřebitelských preferencí a nákupního chování, online prodej je v této oblasti chudším příbuzným. V rámci tvorby e-shopů samozřejmě naleznete dostatek doporučení a rad o tom, jak stránku vystavět tak, aby zákazníkovi v procesu výběru a nákupu kladla do cesty co nejméně překážek. Ovšem z logiky věci je v online prostředí mnohem méně možností, jak zaujmout a ovlivnit zákaznické rozhodování.
Velkým problémem je, že v průběhu online nákupu není po ruce kvalifikovaná asistence, která vnímá zákazníkovo chování a reaguje na něj k oboustranné spokojenosti. V dobrém kamenném obchodě si riziko, že zákazník nic nekoupí nebo že nekoupí ke své spokojenosti, personál pohlídá. Kamenná prodejna má také výhodu v tom, že pokud si už zákazník dá tu práci a do prodejny dojde po vlastních, většinou už něco koupí. Zatímco, jak asi všichni víme a často provozujeme, na e-shopu není nic jednoduššího, než zakliknout křížek a na shledanou.
Při nákupu vína ve skutečném 3D světě se rozhodujeme podle celé řady skutečností. Bereme v úvahu cenu, rady obsluhy, ochutnávku, vlastní preference a předchozí zkušenosti, vybíráme podle názvu a původu vína, vzhledu lahve a podle etikety. Pokud do online nákupního prostředí vstupujeme s jasnou vizí, co koupit, snažíme se najít pro nás nejvýhodnější nákup z hlediska ceny, dodací lhůty a distribučních podmínek. Pokud přicházíme nerozhodnutí, pak se ve vybrané kategorii (podle ceny, druhu, země původu atd.) rozhodujeme především podle etikety. Ta by, spolu s kategorií a produktovým popiskem, měla fungovat jako základní identifikační prvek.
Zákazníci e-shopů preferují etikety s čistým vizuálem, dobře čitelným fontem, jasnými barvami a – obrázkem zámku. Snažíte-li se najít etiketu, která vám „něco říká“, buďte připraveni na malou hádanku. Barvy, se kterými pracuje tiskař etikety, jsou jiné než barvy, se kterými pracuje programátor e-shopu. Rozdíl mezi etiketou naživo a etiketou elektronickou, navíc zobrazenou na různých chytrých zařízeních, může být pro spotřebitele matoucí.
I proto nikdy neomrzí dobrá rada nakupovat na prověřených internetových obchodech, podívat se na recenze předchozích zákazníků a celkově se chovat obezřetně. Především co se týče platebních, distribučních a reklamačních podmínek.
Autor textu: Nina Teodorová; zdroj fotografie: pixabay.com;
zdroj: http://www.academicwino.com/2020/04/wine-label-online.html/