DotekyVina.cz
Jak odmítnout špatné víno | Doteky vína

Jak odmítnout špatné víno

Také se vám stalo, že jste seděli v lepší restauraci a víno, které vám nabídli by nepili ani v té čtvrté nejhorší cenové kategorii? Jak správně zareagovat? Necháte to projít s tichým mlčením a zaplatíte tučnou sumičku za patok nehodného napití anebo ztropíte povyk? Odborníci radí, hlavně nepanikařit. I špatné víno lze odmítnout s grácií…

V lepší restauraci by jako první měl víno ochutnat číšník anebo sommelier, jenž vám víno přináší. Právě tak je možné případnou vadu odhalit, v opačném případě se dá očekávat, že víno je v pořádku a vy jen stvrdíte názor sommeliera. No jo, ale co když tomu tak není a vás znervózňuje barva, vůně i chuť? Jak takovéto víno elegantně vrátit? Pokud vám víno nechutná, automaticky to neznamená, že není kvalitní anebo špatné. Pro vrácení vína je zapotřebí mít pádné důvody a argumenty.

Jaké víno je vhodné vrátit

  • Víno uzavřené přírodním korkem může mít prapodivnou příchuť korku nebo zatuchliny.
  • Pokud víno prapodivně perlí, pravděpodobně došlo k druhotnému kvašení vína a takové víno můžete rovněž vrátit.
  • Pakliže jste si objednali suché víno a dostanete sladké víno, můžete víno vrátit, protože víno neodpovídá objednávce.
  • Když si objednáte celou láhev, číšník ji ke stolu musí donést zavřenou a otevřít ji až před vámi. Nařizuje to vinařský zákon a nic jiného není přípustné. Přinesenou otevřenou láhev vína tedy můžete také odmítnout.
  • V případě, že si objednáváte na baru či výčepu, musíte vidět na etikety láhví, z nichž číšník nalévá. Věděli jste, že i vinný střik musí být podle zákona míchán až před zraky zákazníka? Není přípustné, aby číšník ke stolu přinesl již předem namíchaný nápoj, pokud si o to vysloveně neřeknete.
  • Vrátit můžete i přechlazené i naopak teplé víno. Pokud víno není v pořádku, je zkvašené, smrdí myšinou, nebo se zdá tříslovité či unavené, můžete jej odmítnout a nezaplatit.

Víno vraťte ihned po zjištění o závadě. Správně by číšník měl počkat na to, zda víno „přebíráte“ anebo ne. Pakliže jej číšník již přináší v nepořádku, poděkujte a proveďte námitku. V lepších restauracích před servírováním probíhá rituál, při němž by měl závadu odhalit již sommelier. Nebraňte se však možnosti přivonět k špuntu či schvalování vína. Ušetříte si tak pak následné mrzutosti.

Autor textu: Lukáš Uher; zdroj fotografie: pixabay.com



Sdílejte tento článek:
sharethis
Tento článek byl publikován: